STOKIS DAN EJEN DIPERLUKAN

EJEN DAN STOKIS CLELF DIPERLUKAN

EJEN DIPERLUKAN

WELCOME

Selamat Datang!! sembur sembur sembuh..Inshaa Allah..

Celebrity Lass adalah satu produk yang mampu hilangkan bau badan sepantas 3 saat dan kekal tidak berbau selama 24 jam. marshafarina2@gmail.com

Happy Shoppin.

~(^_^)~

Monday 14 January 2013

Pancake Nangka VERSI Pemanggang Ajaib

 

Pancake Nangka VERSI Pemanggang Ajaib

 

Resepi yang diubahsuai dari masakan Chef Ezani Masterchef Malaysia, sesuai sebagai hidangan sarapan pagi. Untuk menyedapkan dan mengubah rasa biasa pancake yang dimakan dengan syrup atau madu, element buah2an tempatan dimasukkan dalam penghasilan pancake ini. Sekaligus menambahkan khasiat dalam sarapan pagi ini.

Bahan-bahannya

Ayak bersama bahan kering:

- 1 cawan tepung gandum
- 1 sudu kecil baking powder
- 1/2 sudu kecil baking soda/soda bikarbonat
- secubit garam
- 2 sudu besar gula castor

Bahan basah:

- 1 biji telur
- 1 cawan susu dicampur dengan 1 sudu besar cuka atau jus lemon, biarkan selama 10 minit (untuk buat buttermilk)/ atau jika mahu boleh beli buttermilk, mahal sikit la ;p
- 1 sudu kecil vanilla
3 sudu besar mentega dicairkan
mentega untuk melengser kuali
nangka dipotong kiub

Cara-caranya:

1) Gaul bersama telur, susu masam/buttermilk, vanilla. Campurkan kepada bahan kering dan kacau dengan handwhisk sehingga sebati (jangan terlebih pukul. kalau ada lump sikit2 tak apa).
2) Masukkan mentega cair ke dalam adunan dan kacau. Biar adunan seketika untuk rest 15minit
3) Gunakan pemanggang ajaib bahagian yang lebih nipis, panaskan ke suhu sederhana. Cairkan sedikit mentega. Dengan menggunakan senduk/ladle, tuangkan adunan ke dalam pan (bergantung kepada saiz pancake anda, boleh buat satu-satu atau 2,3 sekali)
4) Bila pancake mula untuk nampak rongga udara, taburkan/susun kiub nangka di atas pancake dan tekankan sedikit kedalam pancake. biarkan masak beberapa saat sebelum menterbalikkan pancake.
5) Ulang sehingga habis pancake batter.
Selain nangka, buah-buahan lain yang bersesuaian boleh digunakan seperti pisang, mangga dan juga isi durian. Cubalah bereksperiment ya :)

No comments: